31 Ocak 2012 Salı

Kamu Spotları Etkili Mi ?


Bugünlerde kamu spotlarının ne kadar etkili olduğu  hakkında bir yazı okumuştum.Şimdilerde kamu spotları inanılmaz şekilde internet ortamında tiye alınıyor.İçlerinde beğendiklerim yok değil.Beğendiğime örnek : "ADSL pişmanlıktır".Kamu spotları tv kanalları tarafından es geçiliyor sanırım.Sabah 6 ile 7 saatleri arasında yayında görüyorum.Bu bana es geçmek gibi geldi.Akşamları verilemiyor reklam parası meselesi. Bu kamu spotlarının ortak yanı, korku üzerinden duyarlılık oluşturmaya çalışmaları. Hepsinde insanların psikolojisini derinden etkileyecek bir örnek gösteriliyor. Çözüm içinse aranması gereken bir telefon numarası ya da bağış yapılabilecek bir hesap numarası veriliyor.

Kamu spotu; kamu yararına, sivil toplum kuruluşları ya da bakanlıklar tarafından hazırlanan ve televizyon kanallarında ücretsiz yayınlanan reklam demek. Yani eskinin eğitici programları, bugün kamu spotu olarak karşımızda.

Günümüzde tiye alınan kamu spotları reklamları eskilerde 80lerde,90larda nasıldı ?Googlede aramaya başladım “Bay Doğru Ahmet ve Bayan Yanlış”a ulaştım.


Videoya baktığımda topluma sorumlu vatandaşlar kazandırmak için yapılan eğitici film tarzında.Biraz ütopik buldum açıkçası.Yere çöp atan bir insanı uyaran kişiler , günümüzde hastanelik olabilir,elinde bıçakla bankta oturan kişiye sıkıysa ikaz et.Bu filmler etkili oldu mu bilmem, o dönemleri görmedim.Şöyle bir ekşi sözlükteki yorumlara baktığımda çok beğenilmiş.Hatt facebookta “Bay Doğru Ahmet ve Bayan Yanlış” sayfası bile kurulmuş.

Devlet tarafından hazırlanan bu "eğitici programlar"ı incelediğimizde, önceden daha çok görgü ve genel toplum kurallarının konu alındığını, bugünse sağlık, güvenlik gibi konulara yoğunlaşıldığını görüyoruz. Zamanla daha ciddi reklamların yapıldığı ve mesajın doğrudan verildiği de bir diğer fark. İlk yıllarda esprilerin arasına serpiştirilen uyarılar, artık direkt söyleniyor. Bugünkü "Sigara pişmanlıktır" serisinde, Lösev ya da ürün güvenliğini konu alan kamu spotlarında olduğu gibi

Günümüzden örnek Ürün Güvenliği kamu spotuna baktığımda hiç beğenmediğimi söylemek isterim.Ürün güvenliği konusunda dünyada CE sertifikasyonu varken , sen bakanlık olarak bunun güvenliğini sağlayamıyorsan ben vatandaş olarak nasıl sağlayabilirim? Güvenliğine dikkat etmeyen bir insan alır bu malı sen uyarsan ne olur? 

Ben çok konuştum uzman görüşüne bakarsak ; Marketing Türkiye Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen Ocakoğlu, öğretmen edasıyla uyarıda bulunan bu tarz reklamlardan kendisinin de izleyicilerin de hoşlanmadığını ifade ediyor. Ona göre kamu spotları daha neşeli, reklam tadında ve hatta ünlü simalarla çekilerek yapılırsa çok daha fazla izlenir ve etkili olur.
Peki, kadına şiddet konusunda bir reklam hazırlanacak olsa, sorunu neşeli ya da esprili öğelerle anlatmak mümkün olur mu? Biraz zor. Hatta böyle bir reklam fazlasıyla eleştiri bile alabilir. Bu durumda yapılması gerekeni Ocakoğlu şöyle özetliyor: "Elbette ki bu tarz bir mevzuya ciddi yaklaşmak gerekir. Ama o kadar çok olumsuz gündemimiz var ki... Bu yüzden şimdiki kamu spotlarında olduğu gibi yalnızca problemi ortaya koymak yerine çözüme odaklanmalıyız."

Ödüllü kamu spotu ile hoşça kal diyeyim ben .Verdiği mesajı çok beğendim : "Gülümse bebek, gün gelecek herkes sana insan diyecek “ !









0 yorum:

Yorum Gönder