Bugünlerde kamu spotlarının ne
kadar etkili olduğu hakkında bir yazı
okumuştum.Şimdilerde kamu spotları inanılmaz şekilde internet ortamında tiye
alınıyor.İçlerinde beğendiklerim yok değil.Beğendiğime örnek : "ADSL pişmanlıktır".Kamu spotları tv kanalları tarafından
es geçiliyor sanırım.Sabah 6 ile 7 saatleri arasında yayında görüyorum.Bu bana
es geçmek gibi geldi.Akşamları verilemiyor reklam parası meselesi. Bu kamu spotlarının ortak yanı, korku üzerinden duyarlılık
oluşturmaya çalışmaları. Hepsinde insanların psikolojisini derinden etkileyecek
bir örnek gösteriliyor. Çözüm içinse aranması gereken bir telefon numarası ya
da bağış yapılabilecek bir hesap numarası veriliyor.
Kamu spotu; kamu yararına,
sivil toplum kuruluşları ya da bakanlıklar tarafından hazırlanan ve televizyon
kanallarında ücretsiz yayınlanan reklam demek. Yani eskinin eğitici
programları, bugün kamu spotu olarak karşımızda.
Günümüzde tiye alınan kamu spotları
reklamları eskilerde 80lerde,90larda nasıldı ?Googlede aramaya başladım “Bay
Doğru Ahmet ve Bayan Yanlış”a ulaştım.
Videoya baktığımda topluma
sorumlu vatandaşlar kazandırmak için yapılan eğitici film tarzında.Biraz ütopik
buldum açıkçası.Yere çöp atan bir insanı uyaran kişiler , günümüzde hastanelik
olabilir,elinde bıçakla bankta oturan kişiye sıkıysa ikaz et.Bu filmler etkili oldu
mu bilmem, o dönemleri görmedim.Şöyle bir ekşi sözlükteki yorumlara baktığımda
çok beğenilmiş.Hatt facebookta “Bay Doğru Ahmet ve Bayan Yanlış” sayfası bile
kurulmuş.
Devlet tarafından hazırlanan bu
"eğitici programlar"ı incelediğimizde, önceden daha çok görgü ve
genel toplum kurallarının konu alındığını, bugünse sağlık, güvenlik gibi
konulara yoğunlaşıldığını görüyoruz. Zamanla daha ciddi reklamların yapıldığı
ve mesajın doğrudan verildiği de bir diğer fark. İlk yıllarda esprilerin
arasına serpiştirilen uyarılar, artık direkt söyleniyor. Bugünkü "Sigara
pişmanlıktır" serisinde, Lösev ya da ürün güvenliğini konu alan kamu
spotlarında olduğu gibi
Günümüzden örnek
Ürün Güvenliği kamu spotuna baktığımda hiç beğenmediğimi söylemek isterim.Ürün
güvenliği konusunda dünyada CE sertifikasyonu varken , sen bakanlık olarak
bunun güvenliğini sağlayamıyorsan ben vatandaş olarak nasıl sağlayabilirim?
Güvenliğine dikkat etmeyen bir insan alır bu malı sen uyarsan ne olur?
Ben çok konuştum
uzman görüşüne bakarsak ; Marketing Türkiye Dergisi Genel Yayın Yönetmeni
Günseli Özen Ocakoğlu, öğretmen edasıyla uyarıda bulunan bu tarz reklamlardan
kendisinin de izleyicilerin de hoşlanmadığını ifade ediyor. Ona göre kamu
spotları daha neşeli, reklam tadında ve hatta ünlü simalarla çekilerek
yapılırsa çok daha fazla izlenir ve etkili olur.
Peki, kadına şiddet konusunda bir reklam hazırlanacak olsa, sorunu
neşeli ya da esprili öğelerle anlatmak mümkün olur mu? Biraz zor. Hatta böyle
bir reklam fazlasıyla eleştiri bile alabilir. Bu durumda yapılması gerekeni
Ocakoğlu şöyle özetliyor: "Elbette ki bu tarz bir mevzuya ciddi yaklaşmak
gerekir. Ama o kadar çok olumsuz gündemimiz var ki... Bu yüzden şimdiki kamu
spotlarında olduğu gibi yalnızca problemi ortaya koymak yerine çözüme
odaklanmalıyız."
Ödüllü kamu spotu ile hoşça kal diyeyim
ben .Verdiği mesajı çok beğendim : "Gülümse bebek, gün gelecek herkes sana
insan diyecek “ !
0 yorum:
Yorum Gönder